Erasmus + – Life for Youth – Online szakmai képzés – Marosvásárhely | Románia

Life for Youth
2022-3-RO01-KA210-YOU-000098044

Életvezetési tanácsadás fiataloknak

Online szakmai képzés

Marosvásárhely, Románia
2023.10. 19. – 2023. 12. 04.

Összegző

A 2023. szeptember 14–19. között Marosvásárhelyen megtartott személyes jelenlétű szakmai képzést további hat, napi ötórás online képzés követte. Ezen képzések célja további szaksegítség nyújtása volt az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazása, tesztelése során felmerülő kérdésekkel kapcsolatosan, a módszerek alkalmazása során felmerülő kérdések és kihívások megválaszolása, valamint közösen megosztott és megoldott esettanulmányok.

Az első, 2023. október 19-én megtartott virtuális képzés témája A helyes önismeret támogatása a rövid terápiás programok során volt, és Bartha Éva klinikai szakpszichológus vezette, aki arra összpontosított, hogy a közel 30 éve végzett rövid terápiás programok esetében hogyan alakult az önismeret támogatása a szer- és folyamatfüggőségek felismerésében a szerhasználóknál és hozzátartozóiknál. Azoknak a kompetenciafejlesztési lehetőségeknek a bemutatására és megvitatására került sor, amelyeket a prevenciós foglalkozások során alkalmazni lehet: Johari ablak kétdimenziós viszonylatban megjelenő „én és mások” szemlélete, introvertált és/vagy extrovertált dimenziók felismerése a saját személyiségben, a családi viszonyok és kapcsolatok sémájába való betekintés, a visszaeséssel kapcsolatos ismeretekre való érzékenyítés, valamint a problémamegoldással kapcsolatos kompetenciák.

A második, 2023. november 3-i képzést Dr. Horváth Levente tartotta az életvezetés fiataloknak témakörben. Az ifjúságra néző életvezetési tanácsadás (life coaching) a személyes fejlődést motiváló tanácsadás egy formája, amely arra összpontosít, hogy segítsen a fiataloknak eligazodni a serdülőkorban és a felnőtt korban felmerülő kihívások és az életciklusok során jelentkező átmenetek között. Az életvezetési tanácsadók és terapeuták a kliensekkel együtt dolgoznak a célok kitűzésén, az önbizalom növelésén, életük értelmének megtalálásán, a döntéshozatali készségek fejlesztése, valamint a cél és az irányérzet kialakításán. Ezért a drogprevenció egyik fontos és jelentős eszköze a life coaching. Az LC az alábbi területeken nyújthat segítséget: rugalmasság és reziliencia kiépítése, pozitív célok kitűzése, döntéshozatali készségek javítása, az önbecsülés erősítése, kommunikációs készségek fejlesztése, a kiváltó okok /triggerek/ és mögöttes problémák azonosítása, felelősségre vonhatóság és támogatás megélése. A kontextuális családterápia elemeinek alkalmazása hatékony segítséget nyújthat az életvezetésben az alábbi területeken: a családi minták azonosítása, kommunikációfejlesztés, a családi konfliktusok kezelése, szolidáris környezet kialakítása, a szülők megerősítése, a kiváltó okok (ún. „triggerek”) és stresszorok (be)azonosítása, a család bevonása, prevenciós felvilágosítás. A képzés során a résztvevők a kognitív és problémamegoldó kompetenciákat fejleszthették, valamint a megküzdési potenciáljukat, a kritikai gondolkodásukat, döntéshozó és együttműködő képességüket, illetve konfliktuskezelési technikákat sajátíthattak el.

A harmadik, november 14-i online képzés során Bartha Éva klinikai pszichológus, szupervizor a családi kapcsolatok korrekciójáról beszélt, különös tekintettel az online függőségek prevenciójára nézve. A képzés alkalmával sor került az online függőségek kialakulásában szerepet játszó tényezők bemutatására, különböző digitális eszközhasználattal kapcsolatos zavarok ismertetésére (FOMO-Fear of Missing Out, JOMO-Joy of Missing Out, FOBO-Fear of Being Offline, Nomophobia-No Mobile Phone Phobia, Fantomvibrálás, Sharenting: Share and Parenting stb.) Felvezetésre kerültek ezek hatásai, tippek a szülők és tanárok számára, valamint az észszerű korlátozások bevezetésével kapcsolatos tanácsok megbeszélésére. Ezúttal a résztvevő szakemberek empátiás és a szülői érzékenyítéshez kapcsolódó készségüket, valamint az érzelmi útmutatás képességét fejleszthették. A hallgatók nyitottak voltak az újabb információk befogadására és feldolgozására, átbeszélték azt is, hogy pl. a rehabilitációs programba beiktatható néhány workshop vagy szeminárium keretében a digitális médiával kapcsolatos témák oktatása. A kollégák érdeklődéssel és a saját tapasztalataik hozzácsatolásával hallgatták, illetve egészítették ki az előadás során elhangzottakat. Sor került minden felvetődött kérdés megbeszélésére is.

November 17-én Dr. Horváth Levente a lelkivezetés meghatározásával kezdte előadását, kitért az életvezetés és lelkivezetés közti hasonlóságokra és különbségekre, majd a motivációs interjú (MI) típusú lelkigondozást ismertette, amelynek az eszköztára elsősorban a prevencióban javallott. A MI fontosabb jellemzői és sajátos elemei: az empátia, a szoros együttműködés, az ellentmondások kiemelése (ambivalencia), az önhatékonyság erősítése, az információ megerősítése a „változás-beszéd” előhívására és az „ellenálló-beszéd” leszerelésére, a reflektáló hallgatás és a felszínre hozó kérdések. Használata segít a terapeutának a kapcsolódásban, az elköteleződésben és kapcsolatépítésben, a belső ambivalencia feltárásában, a belső motiváció fokozásában, a változásra való hajlandóság felmérésében, realisztikus célok kitűzésében, a problémamegoldás és döntéshozatali készségek fejlesztésében, az autonómia támogatásában, a visszajelzésben, a döntéshozatal és a pozitív változások megerősítésében. A szakemberek szociális kompetenciáikat, spiritualitás-tanítványság és kommunikációs készségeiket fejleszthették.

Az ötödik alkalomra november 29-én került sor Bartha Éva vezetésével. Ezen a képzésen a hangsúly az interperszonális kapcsolatok javítására esett. A segítő szakemberek esetében fontos szempont a terápiás kapcsolat létrehozása, mert ez által modellálják is a szerhasználati veszélyeztetettségnek kitett fiatalok életében a megfelelő kapcsolati mintát. Az egészséges felnőtté válás alapvető szükségleteiről esett szó, mint a helyes önismeret, a bensőséges, minőségi kapcsolatok létrehozásának a képessége, valamint a motiváló célok, a „képes vagyok rá” érzésének a kialakítása. Az alkalom fejlesztette az értő hallgatás kompetenciáját, prevenciós eszközöket mutatott be, úgymint az egymás értékelésének és elfogadásának szükségességét, a bensőséges baráti, valamint a párkapcsolatok szerepének a fontosságát, a hatékony kommunikáció és a konfliktuskezelés eszközeinek az elsajátítására is sor került. A képzésben részt vevő kollégák nyitottak voltak a téma megvitatására, saját tapasztalataik megosztására, valamint az újabb tudatmódosító szerek használatával felvetődő szakmai kérdések megbeszélésére.

A december 4-i hatodik és egyben utolsó előadás témája a Problémamegoldás, konfliktuskezelés, önkontroll-önmegtartoztató életmód volt. A képzés során Bartha Éva a versengés, problémamegoldás, elkerülés, alkalmazkodás és kompromisszumkeresési attitűdök mentén történő viselkedésmódokat azonosította be. Ezen attitűdök felismerése segít a problémamegodásban és a konfliktusok kezelésében. Sor került a megküzdési stratégiák használatának ismertetésére, valamint a belső ember növekedése – az önmegtartoztató életmód, az önköntroll gyakorlására érzékenyítő gyakorlati workshopra. A tréning a kommunikációs készséget, a problémafelismerés és a probléma megoldási készséget fejlesztette, valamint a konfliktuskezelés menedzseléshez szükséges önismereti részt. A szakmai együttlét során a kollégák kérték, hogy a mentor, terápiás munkatárs, pszichológusi szerepek közötti különbségekről és átfedésekről beszélgessünk. Ugyanakkor az is szóba került, hogy jó lenne a motivációs interjút gyakorolni, illetve a jövőre nézve egy közös pályázat során folytathatnánk az együttműködést ebben az irányban.