Erasmus + – Life for Youth – Tesztelés

Life for Youth
2022-3-RO01-KA210-YOU-000098044

A kézikönyv tesztelése

Összegző

Az Erasmus+ Life for Youth projektben résztvevő két partnerszervezet közös curriculumot hozott létre, amely segítséget nyújthat a drogprevenciót végző szervezeteknek és a függő fiatalokkal dolgozó segítő szakembereknek a prevenciós munkában. „A szerhasználat megelőzése a fiataloknál a Portage-módszerrel és életvezetési technikákkal” címet viselő kézikönyv – amint a címe is utal rá – két részből áll: a Bonus Pastor Alapítvány az életvezetési és önismereti technikákat, a MRE KIMM pedig a Portage módszer prevencióra alkalmazott gyakorlatát ismerteti benne.

A kézikönyv összeállításában fontos szempont volt a gyakorlatiasság, azaz hogy konkrét ismereteket és módszertani útmutatást nyújtson közérthető módon. Ezért többrendű tesztelésnek lett alávetve.

A Bonus Pastor és a MRE  KIMM drogprevenciós programok keretében térképezték fel az új tanterv erősségeit és gyengeségeit. A prevenciós programok az érzékenyítésre, a drogokkal kapcsolatos ismeretátadásra, a segítségkérésre való motiválásra, és a szerfogyasztás és a függőség megelőzésére összpontosítottak az életvezetési technikák segítségével. Szintén cél volt a résztvevők visszajelzéseinek összegyűjtése is, amelyek segítenek felmérni a tanterv hatását és további támpontokat nyújtanak a fejlesztésében. A tesztelő szakemberek írásos jelentésben foglalták össze észrevételeiket, tapasztalataikat.

A többrendű tesztelés az alábbi szempontok alapján történt: a fiatalok érzékenyítése, prevenciós technikák és megküzdési készségek elsajátítása, problémamegoldó és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, az életminőség javítása és egészséges személyi kapcsolatok kialakítása.

A Bonus Pastor Alapítvány a tesztelés első fázisát Magyarózdon, Krasznán, Szamosújváron, Ivóban, Kézdivásárhelyen és Tusnádfürdőn végezte, ezután a szakemberek online kiértékelőt tartottak, amelyen megállapították, hogy a kézikönyv több hiányossággal rendelkezik még: az életvezetésről szóló rész túl elvont és elméleti, több gyakorlattal kell kiegészíteni, és a Portage részben is vannak olyan gyakorlatok, amelyek kevésbé relevánsak. Ezek alapján további átdolgozáson esett át a tanterv.

Az így átdolgozott kézikönyvet több szakterületen dolgozó specialista is átolvasta. A pszichológus, addiktológiai tanácsadó, jogász, mentálhigiénés szakember, majd a szaklektor az ismeretek korszerűségét és szakmai, jogi megalapozottságát, módszertanát, az óravázlatok és a mellékletek használhatóságát, illetve a két szakterület: az életvezetés és a Portage módszer ötvözésének relevanciáját vizsgálták, a lektor pedig tartalom, struktúra és a nyelvezet közérthetőségét ellenőrizte. A specialisták egyetértettek abban, hogy immár szakmailag, gyakorlati szemléletében és nyelvezetében egyaránt igényes, könnyen használható a kézikönyv.

Megjelenése előtt még egy utolsó, széles körű tesztelésnek lett alávetve mind Romániában, mind Magyarországon.

A két rendbéli tesztelés során összesen 165, 14–30 év közötti fiatal vett részt a folyamatban. Magyarországon két 15 fős csoportban történt a tesztelés, Romániában pedig 9 csoportban, több megyéből és településről. A MRE KIMM által Magyarországon és a Bonus Pastor Alapítvány által Romániában végzett drogprevenciós programok a következő helységekben zajlottak: Ráckeresztúron, Zeteváralján, Bedében, Csíksomlyón, Gyergyószentmiklóson, Marosvásárhelyen több helyszínen, iskolákban és rendezvényeken. A legtöbb esemény után a tesztelést végző szakemberek felmérő kérdőíveket töltettek ki a résztvevőkkel.

A MRE KIMM két interaktív drogprevenciós foglalkozás keretében alkalmazta a kézikönyv ismeretanyagát. A budapesti Válaszút a Szenvedélybetegekért Alapítvány 30 fiatalja látogatott el a ráckeresztúri drogterápiás otthonba, ott került sor a foglalkozásokra, amelyeken 18–30 éves fiatalok és pedagógusok vettek részt két csoportban. Egyik foglalkozás témája a pozitív visszajelzés volt, ezen a Portage modell módszereit tesztelték, a másik pedig az önismeret fontossága köré épült, itt az életvezetési technikák közül a Johari ablak került bemutatásra. A jégtörő játékok oldottá tették a légkört, a többnyire érintett – veszélyeztetett vagy már függő – fiatalok őszintén bevállalták az érzéseiket. Volt, akinek nehézséget okozott ezekről beszélni. A kiscsoportos reflexiók segítettek személyessé tenni az elvontabb elméleti részt. A műhelymunka során játékos, élmény alapú önismereti feladatokba, egyszerűen kivitelezhető gyakorlatokba vonták be a résztvevőket. A tesztelésben nagy hangsúlyt kapott a Portage modellben alkalmazott pozitív pszichológia, ami a meglévő kompetenciákat fejlesztve alakítja ki a motivációt és teszi képessé a fiatalokat az egészségesebb életérzésre és társadalmi beilleszkedésre. A résztvevők többek közt így vallottak a tesztelés során gyűjtött élményeikről:

„A foglalkozás a kezdeti feszültséget, ami bennem volt, jól feloldotta… Elgondolkodtat a jelenemről, a múltamról és a működésemről.”

„Ismét rájöttem arra, hogy milyen fontos az önismeret, és mennyit kell még dolgozzak rajta.”

A második tesztelési fázist is online kiértékelés és tapasztalatmegosztás követte. Összességében megállapításra került, hogy a kézikönyv megfelel az igényeknek, könnyen használhatják azok a segítők is (pedagógusok, lelkészek, szociális munkások, stb.), akik veszélyeztetett fiatalokkal dolgoznak. A gyakorlatiasságát értékelték különösen, és hogy a gyakorlatok, játékok könnyen adaptálhatók a helyzetnek megfelelően. Abban is megegyeztek a szakemberek, hogy szerencsés az életvezetés és a Portage modell párosítása, a két módszer szépen kiegészíti egymást, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy a drogokkal kapcsolatos ismereteket csak úgy tudja sikeresen hasznosítani a fiatal, ha megfelelő önismerettel és megküzdési készségekkel rendelkezik és egy támogató közösség tagja, ahol önazonosan vállalni tudja önmagát.

A tesztelő szakemberek megfigyeléseit a diákok visszajelzései is alátámasztották. Ahhoz, hogy az iskolai drogprevenció hatékony legyen, nagyon fontos figyelembe venni a fiatalok igényeit is, ezért az általános tesztelésen kívül a fókuszcsoportból, amely a tesztelésen részt vett, illetve a tesztelés lefolytatásában önkéntesen segédkező fiatalokból állt, személyes véleményeket is összegyűjtöttek a szakemberek. A fiatalok általában a következő dolgokra reagáltak pozitívan:

  1. Érzékenyítés – nem megbélyegezni, hanem megpróbálni megérteni a veszélyeztetett vagy függő személyt, ezért értékelték a foglalkozások őszinte, nyitott, bizalmi légkörét, ahol kényes kérdésekről is biztonságban lehetett beszélni.
  2. Az önismeret, a döntéshozatal, a megküzdési készségek fejlesztésének fontossága. Ezeket olyan eszközöknek tartják, amelyek segítenek nekik eligazodni az identitáskereséssel együtt járó krízishelyzetekben.
  3. Nagyon fontosnak tartják, hogy legyen az életükben egy vagy több olyan személy, akihez segítségért fordulhatnak. Ilyen személy lehet szerintük a szülő, egy tanár, a pszichológus vagy a lelkipásztor.
  4. Nagyon igénylik a szeretetet, az elfogadást, a motiváló magatartást.
  5. Azokon a foglalkozásokon, ahol nem volt jelen szabadult függő, szóvá tették a hiányát, ahol pedig igen, ott nagyon értékelték a tanúságtételét, mert sokkal valóságosabbá vált a téma súlya mind az érintettek, mind pedig azok számára, akik nem kerültek még közvetlen kapcsolatba a függőséggel.

Konklúzió: Mind a tesztelő szakemberek, mind a diákok szóbeli és írásos visszajelzései azt bizonyítják, hogy az összeállított kézikönyv hiánypótló ezen a szakterületen. Ismeretanyagával, óravázlataival, játék és feladatgyűjteményével jelentősen megkönnyíti a drogprevenciós foglalkozásokat vezető segítő szakemberek dolgát.

A kézikönyvet és a tesztelés eredményeit a partnerszervezetek szakmai napok keretében fogják népszerűsíteni, amelyek jó lehetőséget szolgáltatnak majd arra, hogy az előadások, workshopok keretében minél több szakember elsajátíthassa a kézikönyv anyagának a használatát és minél szélesebb körben kerülhessen alkalmazásra. A szakmai napra a tesztelésben részt vett diákokat is meghívnak majd, akik beszámolnak a szerzett tapasztalataikról, ezáltal a szakemberek első kézből értesülhetnek a fiatalok igényeiről és könnyebben ki tud alakulni közöttük a közös nyelv, ami elősegíti a konstruktív együttműködéshez szükséges bizalmi légkör megteremtését.

A Portage módszer és az életvezetési technikák ötvözése következtében a szakemberek aktuális, érdekes, szórakoztató módon tudnak a fiataloknak olyan ismereteket átadni és megküzdési stratégiákat, készségeket megtanítani, amelyek nemcsak a szerhasználat és a függőség kialakulásának megelőzésében hasznosak, hanem hozzájárulnak egy egészséges, rugalmas, a kihívásokkal szembenéző és a nehézségekkel egészséges módon megküzdő felnőtt személyiség létrejöttéhez.

A Bonus Pastor Alapítvány a tesztelés folyamatáról az alábbi oldalon részletesen beszámol: https://bonuspastor.ro/erasmus-life-for-youth-teszteles/